SŁOWNIK POJĘĆ MARKETINGOWYCH – “R” jak rebranding, czyli marka w nowej odsłonie

Świat marketingu to świat operujący specyficznym językiem, nieużywanym w życiu codziennym i często niezrozumiałym dla ludzi z innych branż. Niektóre słowa mogą być w nim również mylnie stosowane. Postanowiliśmy przybliżyć Wam wybrane pojęcia marketingowe z którymi mieliście lub może będziecie mieli okazję się zetknąć. Choć na pierwszy rzut oka mogą wydawać się skomplikowane, przy lepszym poznaniu i częstszym ich wykorzystywaniu mogę one wejść już na stałe do Waszego słownika.
Zaczynamy niestandardowo, bo nie lubimy trzymać się schematów. :) Na początek więc litera “R” jak rebranding.

REBRANDING – nowe życie Twojej marki

Nic nie trwa wiecznie” – z pewnością znacie ten cytat. Jeśli słyszę o rebrandingu to od razu nasuwa mi się on na myśl. Czym jest rebranding? Rebranding jest swoistą “metamorfozą” marki. Świat ciągle się zmienia. Zmieniają się trendy, potrzeby, upodobania konsumentów, zmienia się również sporo w samych firmach – zmieniają się ich zarządy, zaufanie klientów bywa czasami zachwiane,  następuje spadek zainteresowania pewnymi produktami, usługami, itp., itd. Przykłady można mnożyć. Każda z podanych sytuacji wiąże się z możliwością przeprowadzenia rebrandingu. Kluczowe jest w nim to, że marka pozostaje ta sama, ale odmieniona. To takie wydobycie po jakimś czasie tego co w niej najlepsze, tylko już w nowej odsłonie. To nadanie marce nowego znaczenia. W rebrandingu nie chodzi więc tylko o zmianę np. logo (niektórzy określają taką właśnie zmianę rebrandingiem) lub samych wartości marki. Nie. Rebranding to całokształt zmian, czyli ponowne zdefiniowanie marki, jej wartości, jej przesłania czy podkreślenie zalet, które do tej pory mogły nie być zbyt oczywiste dla klientów.

W odniesieniu do życia codziennego rebranding można przyrównać na przykład do odchudzania. Nie wystarczy włożenie nowych ubrań (w przypadku marki zmienić tylko logo czy komunikację wizualną – wówczas jest to lifting wizerunkowy), aby przejść transformację.Trzeba również ćwiczyć, zmienić nawyki żywieniowe, zainteresować się tematyką zdrowego trybu życia, a po zgubieniu wagi zaglądać do innych sklepów odzieżowych lub wybrać wieszak z mniejszym rozmiarem (analogicznie marka zmienia swoją ofertę, strategię marketingową, by na końcu zmienić się “zewnętrznie”, czyli zmienić całą swoją identyfikację wizualną). Tak przebiega prawdziwa metamorfoza. Na końcu jesteśmy niby tą samą osobą, ale w nowym wydaniu. Tak jak marka po rebrandingu.

rebranding

Po co to wszystko?

Po to, by poprawić pozycję marki na rynku i uzyskać przewagę konkurencyjną oraz zwiększyć przychody, a także poprawić relacje wewnątrz samej firmy. Jest więc o co walczyć. :) Choć koszty samego rebrandingu mogą być znaczne, istnieje duża szansa, że jeśli zostanie on poprawnie przeprowadzony szybko zacznie przynosić ogromne korzyści i zyski.

Chcąc jak najlepiej przeprowadzić rebranding i mieć pewność, że w ogóle warto go przeprowadzić, koniecznie dogłębnie przeanalizujcie swoją sytuację biznesową. Odpowiedzcie sobie na wszystkie kluczowe pytania na temat przeszłości, teraźniejszości i przyszłości Waszej firmy czy marki. Bądźcie też świadomi tego, że cały proces może być pracochłonny i czasami trudny. Rebranding będzie na pewno dużym wyzwaniem wymagającym zdecydowania i poświęcenia. Przygotujcie też odpowiednią dawkę cierpliwości, bo na pozytywne efekty trzeba będzie trochę poczekać. Nie zapominajcie jeszcze o obserwowaniu i analizowaniu informacji zwrotnych które będziecie otrzymywać. Co zyskacie? Nowe życie Waszej marki. I wszystkie płynące z tego korzyści.

Po czym poznać dobrze przeprowadzony rebranding? Po tym, że odbiorcy nie będą pamiętać stanu “przed”. I takiego rebrandingu Wam życzymy.

Jeśli potrzebujecie pomocy przy takich działaniach, zapraszamy do kontaktu.

Be sociable, share